Dva studenti FAMU, Vít Klusák a Filip Remunda dostali výborný nápad a dotáhli ho až do konce. „Postavili“ v Praze-Letňanech hypermarket s lákajícím názvem Český sen a nalákali do něj pár set lidí.

Film Český sen je dokumentem. Provází nás nápadem vyzkoušet vliv reklamy na lidi v praxi. Tvůrci si k tomu vymysleli hypermarket a rozjeli akci ve vší parádě. Chytrá, monstrózní reklama na nás vloni na sklonku jara zírala snad z každého kroku: televize, rádia, tramvají, billboardů. Možná si na to vzpomenete. Kromě toho lepé dívky rozdávaly v metru letáky s neuvěřitelně levnými cenami. Vše směřovalo k tomu, aby se 31. května na (po většinu reklamní kampaně) blíže neurčeném místě sešlo co nejvíc nákupuchtivých lidí a režiséři jim mohli říct, že si toho dne nic nekoupí, že to všechno vzniklo jenom kvůli jednomu dokumentu. Aspoň ne na tomhle místě.

Český sen je svým způsobem mystifikační dokument. Ale nejen ten. Taky, z větší části, je to dokument o novém fenoménu českého národa. O novém způsobu trávení volného času. Jan Neruda psal fejetony, ve kterých si bral na paškál špatné lidské vlastnosti. Český sen dělá něco podobného. A aby ne: přichází generace nakupujících rodin, pro které není problém strávit jeden celý víkendový den v hypermarketu.

Film se hemží reklamou – objeví se zde jména všech hlavních sponzorů. Reklamu ale nepovažuju v tomhle případě za rušivou. Naopak – vždyť jde o film o moci reklamy. Proto bych rád ocenil všechny firmy, které do tohoto projektu šly a věnovaly mu své úsilí a peníze. Nevím, jestli bych to měl zmiňovat, ale udělám to. Zapůsobili na mě profesionálové z firmy Mark BBDO. A kromě nich tleskám všem lidem, kteří onoho osudového dopoledne do Letňan dorazili a netvářili se naštvaně. Měli spíše dobrý pocit z toho, jak je režiséři vyvedli, a ještě o tom dokázali mluvit na kameru. A možná si leccos uvědomili.

Film asi těžko zaujme náročného filmového diváka, očekávající úžasnou kameru, spoustu efektů a překvapivé zvraty. Potěší ale ty, kteří si rádi hrají. Mě osobně fascinovalo to, jak je samotná myšlenka stavby hypermarketu propracovaná a dotažená do konce, tak aby se až do poslední chvíle utajilo, že jde o experiment, ne skutečnost. Včetně toho, že se lidé shromažďovali kilometr před „hypermarketem“, aby z té dálky nebylo vidět, že přední stranu tvoří jen napnutá plachta, za níž není nic jiného než louka.

Není samozřejmě příjemné, když si z vás někdo vystřelí. Filip Remunda to ale učinili s grácií a vkusem. A s alespoň trochu ušlechtilým úmyslem. I když do dokonalosti tomuhle „výstřelu“ hodně chybí. Velká škoda, že jde pouze o dokument o jedné reklamní akci – nikoliv o satiru hrubšího zrna, která by filmu místy neškodila.

O filmu:

Scénář a režie: Vít Klusák, Filip Remunda
V hlavních rolích: Vít Klusák, Filip Remunda, zástupci sponzorů, neherci-nakupující
Česko 2004, 80 minut


Autor článku:
bart