Lenny se vydává vypátrat vraha své ženy. Na tom by nebylo nic originálního, kdyby ovšem netrpěl ztrátou krátkodobé paměti a kdyby nám to režisér Christopher Nolan nevyprávěl od konce do začátku…

Lenny bydlí v hotelu, má auto a zná několik lidí. To jsou fakta, ale on o ničem neví. Lenny si totiž pamatuje všechno jen do jistého okamžiku. Úderem do hlavy přišel o krátkodobou paměť, což znamená, že si pamatuje vše, co se stalo dříve, ale po oné ráně si pamatuje jen to, co se stalo před pár minutami, anebo to, co si zapíše. Nejdůležitější fakta si navíc nechává vytetovat na tělo, aby je mohl pokaždé znovuobjevit. Ví, že vrahem jeho ženy je bílý muž, co se jmenuje John G. Podle toho pokračuje jeho pátrání a snaha po pomstě.

Autory filmu napadlo „rozstříhat“ film na menší kousky a promítat je odzadu. V podstatě každý střih pro nás znamená jedno odhalení a jedno uvedení událostí na pravou míru. Kombinace ztráty krátkodobé paměti a vyprávění pomocí sekvencí od konce do začátku je geniálním tahem, který zaručuje, že na tom nebudete o nic lépe než Lenny. Alespoň zpočátku, postupně byste si měli vše v hlavě poskládat. A to vám nedovolí ani na chviličku ztratit u filmu pozornost.

Ztratit krátkodobou paměť je fakt pech. Některé činy vám přijdou logické, ale když je vidíte v souvislostech (tzn. v tomto případě po odkrytí předchozího dílu filmu), jsou to naprosté hovadiny. Když se například „probudíte“ na záchodě a v ruce máte skoro prázdnou lahev od alkoholu, neznamená to nutně, že jste se opili. Podobně můžete najít ve skříni chlapa s lepenkou přes pusu a vůbec nevědět, jak se tam ocitl. Ani nemluvím o tom, že pořád dokola někomu vyprávíte nějakou historku.

Díky neobvyklému poskládání příběhu poznáváte lidi naopak. Jednoznační padouši nemusí být opravdovými padouchy a jiní zase nemusejí být ztělesněním dobra, i když se nám takovými na první pohled mohou zdát..

Jsou filmy, které jsou prostě zajímavější a lepší, když je režisér rozstříhá a rozhází podle jiné logiky než je časová linie. Memento by ale v podstatě nebylo filmem, a už vůbec ne tak originálním. A proto je tak příjemným zpestřením videotéky každého, kdo si rád provětrá mozkové závity.

O filmu:

Memento
Scénář: Christopher Nolan
Režie: Christopher Nolan
V hlavních rolích: Guy Pearce, Joe Pantoliano, Carrie-Anne Moss, Mark Boone, Jorja Fox, Harriet Sandom Harris, Stephen Tobolowsky

USA 2000, 113 minut


Autor článku:
bart