Vzhledem k tomu, že první díl Puprurových řek byl ukončený příběh, byl jsem zvědav, jak na něj chce Olivier Dahan navázat. Žádné navazování se však nekoná. Andělé apokalypsy jsou zcela samostatným filmem. Odehrává se v jiném prostředí, má svůj vlastní příběh, jiné postavy i jiný jiný režisér a jediné co tedy z původního filmu zbylo, je komisař Niemans, který opět řeší tajuplnou záhadu.

Todle byl nakonec asi dobrý krok, protože jakékoliv navazování na předchozí díl by asi nedopadlo dobře. Purpurové řeky si takto naopak nechali volná vrátka pro natočení dalšího pokračování, které může být opět o něčem zcela jiném. Z univerzity v Alpách se přesouváme zcela jinam a to do kláštera kdesi v Lotrinsku, kde žije zvláštní řád mnichů vázaný přísahou mlčenlivosti. Komisaře Niemanse a jeho bývalého žáka policistu Reda se přivádí mystická vražda (jak jinak). V jedné z mnišských kobek je nalezena mrtvola muže zazděného zaživa. Komisař proto k vyšetřování přizve specialistku na náboženské rituály. Narozdíl od prvního dílu Purpurových řek, kde komisař Niemans pracuje zásadně sám a svému kolegovi dává jasně najevo, že o žádného pomocníka nestojí, tady je vyobrazen jako moudrý vyšetřovatel, který se svými dvěma kolegy ochotně spolupracuje. To je možná škoda, protože první díl byl naopak založen na tom, že spolu dva hlavní hrdinové nebyli schopni v klidu pracovat bez neustálé výměny názorů.

Vraždy se začnou množit a naše vyšetřující trojka se nemá téměř čeho chytit, dokud si nevšimne, že se jména i profese obětí shodují se jmény a profesemi apoštolů. Dále se jim podaří najít Kristova dvojníka, který má halucinace a vidí příchod Andělů apokalypsy. Přestože všechny indicie vedou do kláštera, ani při důkladné prohlídce není nalezen žádný důkaz. Začíná však být jasné, že tady někdo hledá vzácnou relikvii, která kdysi nedopatřením zmizela z Vatikánu a z největši pravděpodobností je ukryta právě v tomto klášteře. Místní mniši, však obratně jakékoliv stopy nebo jen náznaky maskují.

Policisté se mimo klášter několikrát octnou tváří v tvář téměř nezranitelným mnichům. vrcholem akce je potom honička, kdy policista Reda stíhá jednoho z mnichů, který mu, stále o pár kroků napřed, nakonec mizí. Zklamáním pro me bylo vysvětlení nadpřirozené síli mnichů. Na to, co mniši předváděli, by amfetamin rozhodně nestačil, nehledě na to, že kromě fyzicky náročných kousků byli téměř nezreanitelní a to i střelnou zbraní! Pokud tvůrci neměli lepší nápad pro vysvětlení, měli to nechat raději neobjasněné. Podobných paradoxů a nedomyšlených situací zde, bohužel, najdeme více.

Přestože je jasné, že se jedná o oddechový akční thriller, nebyl jsem jím rozhodně zklamán a myslím, že je s jedničkou srovnatelný. Jednička měla lepší příběh a byla méně akční, na druhou stranu měla dost zmatený závěr, v čemž Andělé apokalypsy zase vycházejí lépe.

O filmu:

Francie / Itálie / Velká Británie, 2004, 100 min
Režie: Olivier Dahan
V hlavníh rolích: Jean Reno, Benoît Magimel, Camille Natta, Christopher Lee, Gabrielle Lazure, Johnny Hallyday


Autor článku:
mcl