Zkoušel jsem si nepřipustit, že v nejnovějším Almodóvarově filmu hrají skoro samí homosexuálové nebo transvestiti, a vyrazil jsem do kina. A ono to kupodivu docela fungovalo.

Musel jsem si to sice během filmu odůvodnit ještě několikrát, ale vyplatilo se to. Jednou za rok jsem schopen film s podobným obsazením zhlédnout. Děj začíná v kanceláři režiséra Enriqueho, který právě sbírá náměty pro svůj nový film, když ho v tom navštíví jeho starý kamarád Ignacio, předloží mu svoji povídku a řekne, že pokud se Enrique rozhodne ji zfilmovat, chtěl by si zahrát jednu z rolí.

Enrique se pustí do čtení, a dílo mu opravdu přijde až na několik scén vhodné k natočení. Hlavní dějová linie se pak prolíná s dějem povídky, kterou si Enrique promítá v hlavě. Jde o Enriqueovo a Ignaciovo dětské přátelství v klášteře, kde je další hlavní postavou homosexuální a pedofilní otec Manolo. Snad to takhle nefunguje v každém klášteře…

Jenže všechno ve filmu může být nakonec trochu jinak. Enrique se rozhodne navštívit Ignaciovu matku a dozvídá se tam jednu poněkud šokující skutečnost…

U Almodóvara je podobně šokující téma zcela běžné. Režisér v něm navazuje na svoje starší snímky, protože co se týče Vše o mé matce, to byl ještě poměrně normální film, nemluvě o Mluv s ní, kde hustota výskytu nehomosexuálních a netransvestitních postav byla podobná té skutečné. A nebyl by to Almodóvar, kdyby se nepokusil do filmu vložit několik scén s velmi názorným sexem, tentokrát homosexuálním.

Film je natočen v současnosti velmi moderní mozaikou po sobě jdoucí nenavazujících scén (i když některé filmy jdou v tomhle mnohem, mnohem dál), které si musí divák poskládat do jednoho dějového rámce: na počátku totiž není vysvětleno, co je skutečnost a co je vzpomínka na minulost. A jak se ukáže časem, může se na plátně odehrávat něco úplně jiného, než si na začátku myslíte.

Kromě této zajímavě poskládané mozaiky (jsem zvědav, kdy vyjde tahle technika z módy) je na Špatné výchově působivá především její výtvarná stránka: interiéry jsou pěkné na pohled kvůli používaným barvám a herci jsou pěkně oblečení a nalíčení.

Suma sumárum: z posledního autorova filmu Mluv s ní jsem byl nadšen. O Špatné výchově nemůžu totéž ani zdaleka říci, ale taky o ní nemůžu říct, že by mě zklamala. Proto film nedoporučuju pouze těm (a pravděpodobně půjde hlavně o muže), kterým se nedobře hodinu a půl dívá na postavy jiné sexuální orientace.

O filmu:

Oficiální stránka filmu: La mala educación
Scénář a režie: Pedro Almodóvar
V hlavních rolích: Fele Martínez, Lluís Homar, Gael García Bernal, Javier Cámara, Raúl García Forneiro, Daniel Giménez Cacho, Nacho Pérez

Španělsko 2004, 105 minut


Autor článku:
bart